toetsen in coronatijd

Marianne
(Ter Cleeff)
26 maart 2020 om 16:25u
Beste IB- collega's,
Wij zitten op onze school met de vraag hoe wij om zullen gaan met de E Cito toetsen in deze bizarre tijd. Hoe realistisch is het om straks toetsen af te nemen terwijl er toch een behoorlijk onderwijsaanbod gemist is.?Wij denken erover de E Cito's over te slaan en ze in te zetten als een soort eerste meting na ongeveer 3 weken onderwijs in het nieuwe schooljaar. Maar hoe doe je dat dan? Er gaat al gauw aardig wat tijd over het afnemen van toetsen heen en dan wordt er weer onderwijstijd gemist. Komt CITO misschien met een mogelijk instrument hiervoor? Zijn er op andere scholen al ideeën hoe daarmee om te gaan?
RoosRikumahu
(Jong Geleerd)
1 april 2020 om 09:29u
Hoi Marianne,

Ik zag je vraag en wij stoeien op school met hetzelfde.

Mijn gedachten hierover is dat de E toetsen een bijdrage moeten leveren om te analyseren welke onderdelen de kinderen beheersen en welke nog niet. Als dit ook kan door naar de zomervakantie instaptoetsen af te nemen van de methode of op een andere manier die niet zo veel tijd in beslag neemt als het afnemen van de Cito's, zou dat ook een oplossing kunnen zijn.

In de cito grafiekjes missen kinderen alleen dan deze E meting.

Floor Oostendorp
1 april 2020 om 10:30u
Dag Marianne,

Ook vanuit het samenwerkingsverband plaats ik hier even een reactie. Ik snap je vraag. Punt is dat als je de E-toetsen in september gaat afnemen je wel een beeld krijgt van de vaardigheden van de individuele leerlingen, maar dat je deze resultaten niet kunt vergelijken met een landelijk gemiddelde. Die normering op basis van de resultaten van de E-toetsen zijn gekoppeld aan de maanden mei/juni van ieder schooljaar.
Idealiter neem je dus de E-toetsen af in mei/juni, maar ik realiseer me dat dat voor dit schooljaar extra belastend is.
Zojuist sprak ik iemand van Cito en die gaf aan dat er hard gewerkt wordt een advies voor scholen. Dat advies ligt er nu nog niet, maar zodra dat er is, hoor ik het en laat ik het via dit kanaal weer weten. Voorlopig zou dat betekenen dat je nog even geen beslissing hoeft te nemen.

Succes met alles!
Hartelijke groet,
Floor Oostendorp (onderwijsconsulent POZK)
Floor Oostendorp
16 april 2020 om 13:51u
Hierbij de beloofde update:
Cito heeft op haar website een pagina aangemaakt met allerlei informatie rondom toetsen tijdens de Corona crisis. Kijk hier voor die informatie: https://www.cito.nl/onderwijs/primair-onderwijs/coronavirus-ondersteuning-thuiswerken-onderwijs
Je krijgt hier tips over hoe je thuis zou kunnen toetsen en hoe Cito adviseert om om te gaan met de E toetsen van groep 3 t/m 8. Dit hoeft niet hetzelfde te zijn als wat er binnen jullie besturen wordt of is afgesproken. Het lijkt me zinvol om dat ook even te checken.

Succes met alles!
Floor Oostendorp
Gewijzigd op 16 april 2020 om 13:52u

Plaats een reactie:

Je moet ingelogd zijn om op dit onderwerp te kunnen reageren. Klik hier om in te loggen

Ga terug naar forum