selectief mutisme

Yvonne
(Molenwiek Dalton)
23 september 2016 om 15:02u
Collega's,
Mijn vraag aan jullie is wie er bekend is met "selectief mutisme?"
Ik heb een meisje in de klas dat al een jaar niet praat.
Zij praat alleen in de thuissituatie (volop!) en ook heeft zij bij haar fysiotherapie lessen gesproken.
Er is ook een zindelijkheids probleem.
Inmiddels is zij 6 jaar en oudste kleuter.
Een psycholoog wil ik inschakelen en de ouders hoop ik hierin mee te krijgen.

Wie heeft tips voor de klas?(ik push haar niet tot praten- maak contact en de mimespelletjes in de groep/of groepje vindt zij erg leuk en doet hier ook aan mee.
Alvast hartelijk dank! Yvonne van de Scheur

Johanneke Mijnhardt
(Passend Onderwijs - Zuid Kennemerland)
27 september 2016 om 15:06u
Hoi Yvonne,

Zoals je het beschrijft klinkt het heel verstandig om ouders te adviseren hulp van een psycholoog te zoeken. Wellicht kan de CJG-coach hier ook een rol in spelen. Wat betreft de aanpak in de klas is er voor kinderen met “selectief mutisme” een website ontwikkeld waar een effectieve behandeling staat beschreven, maar ook een handelingsplan voor in de klas. Dit is de link naar de website:

http://spreektvoorzich.nl/

Voor leerkrachten staan er ook tips beschreven zoals hieronder:
(op de website staan er nog veel meer)

• Het is niet erg als het kind nog niets durft te zeggen tegen anderen. Help uw leerling om in plaats daarvan dingen te doen (zwaaien, iets geven aan een ander kind, ja/nee knikken) en complimenteer het kind daarmee.

• Zoek een rustig moment om met het kind te praten, bijvoorbeeld even na school als de andere kinderen weg zijn en als de ouder erbij is.

• Beloon iedere poging om te communiceren (non-verbaal en verbaal) met een compliment, aandacht of met een stickertje.

• Gebruik humor om het kind spontaan iets te laten zeggen. Zeg bijvoorbeeld iets dat niet klopt en kijk hoe het kind reageert.

• Bereid nieuwe situaties (schoolfotograaf, feesten, sportdag) goed voor. Leg stap voor stap uit wat er gaat gebeuren. Laat het kind nooit als eerste iets doen maar laat het eerst kijken naar andere kinderen.

Veel succes!

Plaats een reactie:

Je moet ingelogd zijn om op dit onderwerp te kunnen reageren. Klik hier om in te loggen

Ga terug naar forum