Alle weblogberichten

Zorg-Onderwijsklas 'De Kikker'

31 mei 2017

Hoor ik de deur opengaan?? Opstaan, rennen, oh nee… nog niet. JA tóch! Mee! Ik mag mee! Werken met Wanda. Kom we gaan de anderen halen; nog 3 kinderen gaan er mee. Eerst ging ik steeds alleen mee. Nu oefen ik in een groepje.

Ik kan niet wachten om te gaan werken met juf. Ik wil er wel naartoe rennen! Ik ben op De Hermelijn, het kinderdagcentrum, daar kunnen kinderen terecht die naast een ontwikkelingsachterstand en/of verstandelijke beperking een stoornis binnen het autistisch spectrum hebben. Ook kinderen die problemen hebben met prikkelverwerking of kinderen met achterstand in de emotionele ontwikkeling, komen op De Hermelijn. We zijn een zorglocatie van De Hartekampgroep.

Ik ben autistisch… Ik ben op mijn best als ik precies weet wat er gaat gebeuren.

In de kring wil ik steeds opstaan (en dat mag gelukkig nog in deze klas) want ik wil nu meteen al zo graag mijn keuzepicto’s voor na het werken ophangen en ik wil de klanken die we mogen raden alvast verklappen! Want ik weet ze zo goed. Ik kan ze ook al aan elkaar plakken. Maar Anouk wordt boos, want zij mocht het zeggen van juf. Ze moet heel hard huilen en gooit haar stoel om en wil mij slaan. Ik schrik… Juf zegt dat ze ziet dat Anouk boos is en dat zegt dat ze het zo jammer vindt dat zij het niet kon zeggen. Maar juf gaat een nieuwe klank zeggen en die is echt alléén voor haar. Ik ga het nu niet voorzeggen. Ik kan het heus…

Ikzelf vind het altijd zo lastig als het anders gaat dan ik dacht of dan ik wil… Ik laat me dan op de grond vallen en maak dan lawaai met mijn stem. Sommige kinderen kunnen na het oefenen in de klas door naar een school (ZML of SBO), dat noemen ze hier heel deftig de uitstroom naar arrangement 3, ik zelf mag gelukkig nog even in 2 blijven, de zorg-onderwijsklas alhier dus, Hier kan ik nog wat langer oefenen en kijken of het over een tijdje misschien alsnog kan, maar anders kan ik altijd nog naar 1. Dan blijf ik gewoon in de zorg, maar kan ik gelukkig nog steeds les krijgen van de juf, want ik leer wel heel graag!

De kring duurt maar kort, want anders houden we het niet zo goed vol. Maar we oefenen wel en we kunnen het al steeds langer.

Yes! Nu mag ik werken in mijn eigen ‘kantoortje’… met de laden met mijn werkjes erin. Op mijn pictostrook staan de regels en die mag ik hardop zeggen en dan zingen we ons startliedje;  “We gaan werken met z’n allen, samen werken doe je mee?….etc

Eerst lade 1 doen… puzzelen, dat moet ik alleen doen, zonder juf te roepen. Mijn stoplichtkaartje moet op ‘rood’ en dan mag ik even niet praten. Dat kan ik al steeds beter en ook steeds langer. We werken aan mijn ‘taakhouding’. Ik moet mijn aandachtsvraag leren uitstellen. Pfff… moeilijk! Maar het gaat steeds beter. Juf vindt me knap!

Daarna mag ik de activiteiten doen die ik net gekozen heb in de kring; ik ga lekker even kleien aan tafel en daarna bouwen op de mat. Ik let op de time-timer. Heel goed kijken! Als het alarm afgaat gaan we stoppen.

We doen nog even een spel met z’n allen. Juf heeft cijfers in een kring op de grond gelegd en daar mag ik achter de 5 gaan staan. Nu gaat juf steeds roepen welke cijfers moeten wisselen… ik moet goed opletten of ik moet wisselen en dan mag ik snel rennen!

Tot slot krijg ik een sticker op mijn stickerkaart op de deur, voordat ik weer terug ga naar de groep.

Joepie! Ik heb er één verdiend, zegt juf. Omdat ik zo stil gewerkt heb en zo goed meedeed met het renspel. Vanmiddag mag ik weer met juf mee… Na het brood eten… ja na het broodeten mag ik weer mee.

Ik leer een hoop in onze “Kikkerklas”. Ik ben zo blij dat ik ook een beetje naar school kan. De Schelp voor ZMLK heeft deze klas samen met De Hermelijn hier gecreëerd. Wil je mijn klas ook eens zien? Kijk dan naar dit filmpje.

Wanda van Balen
Wanda van Balen

Wanda van Balen werkt als leerkracht in De Zorg-Onderwijsklas "De Kikker", een samenwerking vanuit De Schelp voor Z.M.L.K. en K.D.C. De Hermelijn (Hartekampgroep).